Korzyści z jedzenia jabłek


Popularne cateringi dietetyczne

DietBox 74 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę
Cuisinable 14 opinii zadowolonych klientów Zamów dietę
Przełom w odżywianiu 143 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę


Pewnie znasz znane powiedzenie: "Jabłko dziennie trzyma lekarza z dala".

Zwrot ten powstał po raz pierwszy w 1913 roku, ale opierał się na przysłowiu Pembrokeshire, które powstało w 1866 roku.

W rzeczywistości, magazyn Notes and Queries był pierwszym, który opublikował oryginalny cytat: "Zjedz jabłko i połóż się do łóżka, a powstrzymasz lekarza przed zarabianiem na chleb".

Chociaż badania pokazują, że jedzenie większej ilości jabłek może nie być faktycznie związane z mniejszą liczbą wizyt u lekarza, dodanie jabłek do diety może pomóc poprawić kilka aspektów zdrowia (1Trusted SourceTrusted Source).

W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu, czy jedzenie jabłka w ciągu dnia może naprawdę pomóc utrzymać lekarza z dala.

Korzyści zdrowotne
Z jabłkami wiąże się szereg korzyści, które mogą pomóc w promowaniu długotrwałego zdrowia.

Wysoce odżywczy
Jabłka są pełne ważnych składników odżywczych, w tym błonnika, witamin, minerałów i antyoksydantów.

Jedno średnie jabłko dostarcza następujących składników odżywczych (Źródło 2Trusted):

  • Kalorie: 95
  • Węgiel: 25 gramów
  • Fiber: 4,5 grama
  • Witamina C: 9% wartości dziennej (DV)
  • Miedź: 5% DV
  • Potas: 4% z DV
  • Witamina K: 3% zawartości DV

W szczególności, witamina C działa jako przeciwutleniacz neutralizujący szkodliwe związki znane jako wolne rodniki i chroni przed chorobami (źródło 3Trusted).

Jabłka są również doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, takich jak kwercetyna, kwas kofeinowy i epikatechina (źródło 4Trusted).

Wspiera zdrowie serca
Badania pokazują, że spożywanie większej ilości jabłek może wiązać się z mniejszym ryzykiem wystąpienia kilku chorób przewlekłych, w tym chorób serca (źródło 5Trusted).

W rzeczywistości jedno z badań na ponad 20 000 osób dorosłych wykazało, że spożywanie większych ilości owoców i warzyw o białym miąższu, w tym jabłek, wiązało się z mniejszym ryzykiem wystąpienia udaru (Źródło: 6Trusted).

Może to być spowodowane obecnością flawonoidów występujących w jabłkach, które są związkami, co do których wykazano, że zmniejszają stan zapalny i chronią zdrowie serca (7Trusted Source, 8Trusted Source).

Jabłka są również obciążone rozpuszczalnym włóknem, które może pomóc w obniżeniu ciśnienia krwi i poziomu cholesterolu, z których oba są czynnikami ryzyka chorób serca (źródło 9Trusted).

Zawiera związki walczące z rakiem
Jabłka zawierają kilka związków, które mogą pomóc zapobiegać powstawaniu raka, w tym przeciwutleniacze i flawonoidy (10Trusted Source).

Według jednego z przeglądów 41 badań, spożycie większej ilości jabłek wiązało się ze zmniejszeniem ryzyka rozwoju raka płuc (Źródło 11Truststed).

W innym badaniu zaobserwowano podobne wyniki, informując, że jedzenie większej ilości jabłek wiązało się z mniejszym ryzykiem wystąpienia raka jelita grubego (Źródło 12Truststed).

Inne badania sugerują, że dieta bogata w owoce i warzywa może chronić przed rakiem żołądka, okrężnicy, płuc, jamy ustnej i przełyku (13Truststed Source).

Konieczne są jednak dalsze badania, aby ocenić potencjalne działanie przeciwnowotworowe jabłek i określić, czy mogą być z tym związane inne czynniki.

Inne świadczenia zdrowotne
Jabłka zostały również połączone z kilkoma innymi korzyściami zdrowotnymi, które mogą pomóc w utrzymaniu lekarza z dala:

  • Wspomagają odchudzanie. Ze względu na zawartość błonnika wykazano, że jabłka wspierają uczucie pełności, zmniejszają spożycie kalorii i zwiększają utratę masy ciała (14Trusted Source, 15Trusted Source).
  • Poprawiają zdrowie kości. Badania na ludziach, zwierzętach i próbówkach wykazały, że spożywanie większej ilości owoców może wiązać się ze zwiększoną gęstością mineralną kości i mniejszym ryzykiem osteoporozy (16Trusted Source, 17Trusted Source).
  • Promowanie funkcji mózgu. Badania na zwierzętach sugerują, że jedzenie jabłek może pomóc zmniejszyć stres oksydacyjny, zapobiec upadkowi psychicznemu i powolne oznaki starzenia się (13Trusted Source).
  • Chronić przed astmą. Badania pokazują, że zwiększone spożycie jabłek może być związane z mniejszym ryzykiem astmy (13Trusted Source).
  • Zmniejszenie ryzyka zachorowania na cukrzycę. Według jednego z dużych przeglądów, spożywanie jednego jabłka dziennie wiązało się z niższym o 28% ryzykiem zachorowania na cukrzycę typu 2, w porównaniu z niejedzeniem żadnego jabłka (18Trusted Source).

Jabłka są bardzo pożywne i wiążą się z wieloma korzyściami zdrowotnymi, w tym z poprawą zdrowia serca i zmniejszeniem ryzyka wystąpienia niektórych rodzajów nowotworów.


Popularne diety pudełkowe

Standard Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Odchudzająca Jest to typowa, deficytowa pudełkowa dieta redukcyjna, której celem jest zgubienie zbędnych kilogramów oraz zmniejszenie obwodów w kluczowych miejscach ciała w krótkim czasie. Zamów dietę
Sport Dieta pudełkowa dla sportowców to w pełni zbilansowany zestaw 5 lub 6 posiłków, uwzględniający zwiększone zapotrzebowanie na pełnowartościowe białko oraz węglowodany złożone. Zamów dietę
Wegetariańska Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Bezglutenowa Jest to specjalna dieta lecznicza dla osób cierpiących na choroby i dolegliwości glutenozależne, tj. celiakia, alergia, bądź nietolerancja na gluten. Zamów dietę
Bez laktory Jest formą leczenia dla osób, których organizm nie trawi zawartego w mleku cukru, czyli laktozy. Zamów dietę

Autor