Oznaki i symptomy niedoboru Omega-3


Popularne cateringi dietetyczne

DietBox 74 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę
Cuisinable 14 opinii zadowolonych klientów Zamów dietę
Przełom w odżywianiu 143 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę

Ważne jest, aby spożywać kwasy tłuszczowe omega-3.

Są one ważnym składnikiem twoich błon komórkowych. Twój organizm potrzebuje ich również do produkcji cząsteczek sygnalizacyjnych zwanych eikozanoidami, które pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu Twojego układu odpornościowego, płucnego, sercowo-naczyniowego i hormonalnego.

Omega-3s są rodzajem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (PUFA). Do ważnych kwasów omega-3 w żywności należą kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA), a także ich niezbędny prekursor kwas alfa-linolenowy (ALA).

Niedobór omega-3 oznacza, że organizm nie otrzymuje wystarczającej ilości tłuszczów omega-3. Może to narazić Cię na negatywne skutki zdrowotne.

Ten artykuł zawiera przegląd 5 możliwych oznak i objawów niedoboru omega-3, jak określić, czy stan omega-3 jest niski, oraz jak zwiększyć spożycie omega-3.

Badania są na wczesnym etapie
Objawy i objawy wymienione w tym artykule są oparte na badaniach wstępnych.

Do tej pory w niewielu badaniach badano konkretnie oznaki i objawy niedoboru omega-3. Tak więc, większość badań w tym artykule analizowała coś podobnego, ale wyraźnego - korzyści zdrowotne omega-3s.

Ponadto, obecnie nie ma standardowego testu do diagnozowania niedoboru omega-3, choć istnieje kilka sposobów na analizę poziomów omega-3.

Aby lepiej zrozumieć ten temat, naukowcy muszą przeprowadzić więcej badań nad oznakami i objawami niedoboru omega-3 w szczególności, a naukowcy mogą być zmuszeni do opracowania lepszych testów do jego identyfikacji.

Oto 5 potencjalnych oznak i objawów niedoboru omega-3.

1. Podrażnienie i suchość skóry
Jeśli twojemu ciału brakuje tłuszczów omega-3, jednym z pierwszych miejsc, w którym możesz to zauważyć, jest w twojej skórze. Na przykład, wrażliwa, sucha skóra, a nawet niezwykły wzrost trądziku może być oznaką niedoboru omega-3 u niektórych osób.

Tłuszcze Omega-3 poprawiają integralność barier ochronnych skóry, zapobiegając utracie wilgoci i chroniąc ją przed czynnikami drażniącymi, które mogą prowadzić do wysuszenia i podrażnienia (1Trusted Source, 2Trusted Source).

Jedno małe badanie dało kobietom dzienną dawkę 1/2 łyżeczki (2,5 mL) bogatego w ALA oleju lnianego przez 3 miesiące. Kobiety, które go przyjmowały, doświadczyły zmniejszenia szorstkości skóry i zwiększenia jej nawilżenia o prawie 40%, w porównaniu z tymi, które otrzymywały placebo (Źródło 3Truststed).

W 20 tygodniowym badaniu podawano olej z nasion konopi bogaty w omega-3 dziennie osobom z atopowym zapaleniem skóry, zwanym również wypryskiem, który powoduje suchą i podrażnioną skórę. Uczestnicy doświadczyli zmniejszonej suchości i swędzenia oraz potrzebowali mniej leków miejscowych (Źródło 4Trusted).

Dodatkowo, przeżywanie większej ilości trądziku niż normalnie może być pośrednim wskazaniem na niedobór omega-3 u niektórych osób. Badania wykazały, że omega-3s zmniejszają stan zapalny, który według naukowców może wywołać trądzik (5Truststed Source).

Ponadto, niektóre badania wykazały, że przyjmowanie suplementów omega-3 może pomóc zmniejszyć trądzik i zapalenie skóry .

Co ciekawe, niektóre badania wykazały również, że przyjmowanie suplementów EPA i DHA może zmniejszyć wrażliwość skóry na światło ultrafioletowe.

W jednym z badań uczestnicy, którzy przez 3 miesiące brali 4 gramy EPA dziennie, doświadczyli 136% wzrostu swojej odporności na oparzenia słoneczne .

Ogólnie rzecz biorąc, tłuszcze omega-3 są ważne dla utrzymania optymalnego stanu zdrowia skóry, więc jeśli brakuje ich w diecie, można zauważyć zmiany w skórze.


2. Depresja
Tłuszcze Omega-3 są istotnym składnikiem mózgu i wiadomo, że mają działanie neuroprotekcyjne i przeciwzapalne (10Trusted Source, 11Trusted Source).

Mogą one nawet pomóc w leczeniu chorób neurodegeneracyjnych i zaburzeń mózgu, takich jak choroba Alzheimera, demencja i choroba dwubiegunowa. Wiele badań wykazuje korelację między niskim statusem omega-3 a wyższą częstością występowania depresji (11Trusted Source, 12Trusted Source, 13Trusted Source, 14Trusted Source).

Jedna z analiz 26 badań, w których uczestniczyło 2160 osób, wykazała, że przyjmowanie suplementów omega-3 miało korzystny wpływ na objawy depresyjne 

Konkretnie, suplement omega-3, który zawierał co najmniej 60% EPA, przyjmowany w dawce 1 grama lub mniejszej dziennie, okazał się pomocny .

W innym przeglądzie systematycznym i analizie 6 badań i 4 605 uczestników stwierdzono, że średnie spożycie 1,3 g omega-3s na dobę zmniejszyło objawy depresji łagodnej do umiarkowanej u osób starszych, w porównaniu z placebo

Ponadto w jednym z badań na zwierzętach stwierdzono, że nieadekwatne spożycie tłuszczów omega-3 przez całe życie powodowało zmiany w neuronalnych szlakach mózgu, co prowadziło do depresji (Źródło 17Truststed).

Podczas gdy wiele czynników przyczynia się do rozwoju zaburzeń zdrowia psychicznego, dieta wysoka w omega-3s może pomóc zmniejszyć ryzyko niektórych chorób psychicznych. Skonsultuj się ze swoim lekarzem w celu przeprowadzenia badań na obecność depresji i określenia odpowiednich strategii leczenia.

3. Suche oczy
Tłuszcze Omega-3 odgrywają rolę w zdrowiu oczu, w tym w utrzymywaniu wilgoci w oczach, a być może nawet w produkcji łez (18Truststed Source).

Z tego powodu wielu dostawców usług medycznych przepisuje suplementy omega-3, które pomagają w łagodzeniu zespołu suchego oka. Objawy tego zjawiska często obejmują dyskomfort oczu, a nawet zaburzenia widzenia (Źródło: 19Truststed Source).

W jednym z wysokiej jakości badań na 64 dorosłych z suchym okiem przyjrzano się efektom przyjmowania omega-3s. Jedna grupa uczestników spożywała dwie kapsułki dziennie, każda zawierająca 180 mg EPA i 120 mg DHA. Druga grupa uczestniczek przyjmowała placebo.

Po 30 dniach, osoby, które przyjmowały suplementy omega-3, doświadczyły mniej odparowywania łez, poprawiły się objawy suchego oka i zwiększyła się produkcja łez (Źródło 20Truststed).

Ponadto, w jednej z analiz 17 badań z udziałem 3 363 osób, badacze stwierdzili, że przyjmowanie suplementów omega-3 znacznie zmniejszyło objawy suchego oka w porównaniu z przyjmowaniem placebo (21Trusted Source).

Z kolei inne badania wykazały, że przyjmowanie suplementów omega-3 nie robi różnicy w zakresie objawów suchych oczu w porównaniu z przyjmowaniem placebo z oliwy z oliwek (Źródło 19Truststed).

Jeśli zauważyłeś wzrost suchości oczu, może to wskazywać na to, że w Twojej diecie brakuje tłuszczów omega-3.

Niemniej jednak, wiele schorzeń może przyczynić się do wystąpienia objawów suchych oczu. W związku z tym, w przypadku wystąpienia suchych oczu lub innych objawów związanych z oczami, ważna jest rozmowa z lekarzem.

4. Ból i sztywność stawów
Wraz z wiekiem często występują bóle i sztywność stawów.

Może to być związane z chorobą zwaną chorobą zwyrodnieniową stawów, w której rozpada się chrząstka pokrywająca kości. Alternatywnie, może to być związane z stanem zapalnym autoimmunologicznym zwanym reumatoidalnym zapaleniem stawów (RZS).

Niektóre badania wykazały, że przyjmowanie suplementów omega-3 pomaga zmniejszyć ból stawów i zwiększyć siłę chwytu. Badania pokazują również, że PUFA mogą pomóc w chorobie zwyrodnieniowej stawów, chociaż potrzeba więcej badań na ludziach (22Trusted Source, 23Trusted Source, 24Trusted Source).

Co więcej, badania sugerują, że suplementy omega mogą przyczynić się do zmniejszenia aktywności choroby u osób z RZS, a także do poprawy objawów u osób z tą chorobą (Źródło: 25Truststed).

Jeśli zauważyłeś wzrost bólu stawów lub związane z nim objawy zwyrodnieniowe, Twój status omega-3 tłuszczu może być niski, a przyjmowanie suplementów może pomóc.

Ważne jest jednak, aby porozmawiać z lekarzem w przypadku wystąpienia bólu stawów lub objawów zapalenia stawów. Mogą one pomóc w ustaleniu właściwego leczenia.

5. Zmiany we włosach
Tak jak tłuszcze omega-3 pomagają utrzymać wilgoć w skórze, tak samo pomagają one zachować zdrowie Twoich włosów. Zmiany w strukturze, integralności i gęstości włosów mogą wskazywać na niski status omega-3.

Jedno 6-miesięczne badanie dało 120 uczestniczek omega-3s, wraz z tłuszczami omega-6 i przeciwutleniaczami, w suplemencie dziennym (26Trusted Source).

Pod koniec badania osoby, które przyjmowały suplement, doświadczyły zmniejszonej utraty włosów i zwiększonej gęstości włosów w porównaniu z grupą kontrolną (26Trusted Source).

Jedno z badań przeprowadzonych u psów wykazało, że przyjmowanie EPA i DHA poprawiło skład kwasów tłuszczowych we krwi i sierści zwierząt. Znaleziony przez nich skład kwasów tłuszczowych jest związany z lepszą jakością sierści (27Trusted Source).

Jeśli masz zwiększone wypadanie włosów lub zauważyłeś, że Twoje włosy są przerzedzone lub czują się suche i kruche, zastosowanie suplementów omega-3 może pomóc.

 


Popularne diety pudełkowe

Standard Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Odchudzająca Jest to typowa, deficytowa pudełkowa dieta redukcyjna, której celem jest zgubienie zbędnych kilogramów oraz zmniejszenie obwodów w kluczowych miejscach ciała w krótkim czasie. Zamów dietę
Sport Dieta pudełkowa dla sportowców to w pełni zbilansowany zestaw 5 lub 6 posiłków, uwzględniający zwiększone zapotrzebowanie na pełnowartościowe białko oraz węglowodany złożone. Zamów dietę
Wegetariańska Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Bezglutenowa Jest to specjalna dieta lecznicza dla osób cierpiących na choroby i dolegliwości glutenozależne, tj. celiakia, alergia, bądź nietolerancja na gluten. Zamów dietę
Bez laktory Jest formą leczenia dla osób, których organizm nie trawi zawartego w mleku cukru, czyli laktozy. Zamów dietę

Autor